środa, 22 stycznia 2020

Czym się różni Wehrmacht od Heer?

Nie sądziłem, że taki artykuł kiedykolwiek powstanie, ale zadziwia mnie jak wiele osób myli Wehrmacht z Heer. Teraz raz na zawsze chciałbym sprostować to błędne myślenie, które zadziwiająco często spotkam także w różnych pozycjach literackich oraz wytłumaczyć jaka jest różnica pomiędzy Wehrmachtem a Heer, która nie zawsze okazuje się oczywistością. 

Mimo że wyjaśniałem to już trzy razy w przypadku słowników niemiecko-polskich (cz.1, cz.2 i cz.3) i przynajmniej kilkanaście na różnych grupach i stronach, to muszę to zrobić po raz kolejny, tym razem jednak dużymi literami:

WEHRMACHT to SIŁY ZBROJNE w których skład wchodziły: 
  • HEER - WOJSKA LĄDOWE 
  • LUFTWAFFE - SIŁY POWIETRZNE 
  • KRIEGSMARINE - MARYNARKA WOJENNA
Wehrmacht powstał 16 marca 1935 r. i był następcą Reichswehr, czyli sił zbrojnych Republiki Weimarskiej, a następcą Wehrmachtu jest obecna Bundeswehr, czyli siły zbrojne Republiki Federalnej Niemiec, które powołano 5 maja 1955 r.

Można spróbować dojść do tego, skąd ten błąd terminologiczny się wziął. Być może ma to swój początek jeszcze w czasach II wojny światowej, gdzie najczęstszym pojęciem w odniesieniu do wojsk niemieckich było właśnie "Wehrmacht". Jako że najwięcej bezpośredniego kontaktu ludność miała z żołnierzami wojsk lądowych, o nich było najwięcej informacji w prasie czy radiu, a nikt nie tłumaczył nikomu terminologii wojskowej, bo i po co - prawdopodobnie duża część osób uznała, że Wehrmacht to ci co chodzą i jeżdżą, Luftwaffe to ci co latają, a Kriegsmarine - ci co pływają.
Jeszcze innym powodem - chyba już trochę szukanym na siłę - mogło być oznaczenie tablic rejestracyjnych Heer, których samochody były najczęściej widywane na i poza frontem. Faktycznie może być to mylące, bo "WH ..." wcale nie oznaczało "WEHRMACHT", tylko "HEER". Gwoli ścisłości w przypadku Luftwaffe ich tablice rejestracyjne zaczynały się od "WL", a Kriegsmarine - od "WM".
Również w większości opracowań historycznych - niezależnie czy są to książki, programy dokumentalne czy filmy - w odniesieniu do wojsk lądowych III Rzeszy przyjęło się mówić ogólnie "Wehrmacht". Nie jest to błąd, o ile ze zdania nie wynika, że to siły lądowe tak się nazywały, ale już zdanie o treści: "1 września 1939 r. Wehrmacht, Luftwaffe i Kriegsmarine zaatakowały Polskę" wprowadza niepotrzebny chaos terminologiczny, bo to tak jakby powiedzieć: "Za tydzień Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej, Siły Powietrzne oraz Marynarka Wojenna rozpoczną manewry w ramach NATO". Zdanie bez sensu i ktoś niezorientowany w strukturze wojskowej naszego kraju może się nieco pogubić, ale błąd powinien wyłapać. Rozumiem jednak, że nie każdy może znać język niemiecki i być ekspertem od struktury sił zbrojnych III Rzeszy, ale wystarczy wejść na wikipedię, która już w pierwszym zdaniu informuje, że: 

Wehrmacht (z niem. siła zbrojna) – całość sił zbrojnych III Rzeszy z wyłączeniem Waffen-SS, utworzona 16 marca 1935 roku, ustawą o powszechnym obowiązku służby wojskowej, która stanowiła jednostronne zerwanie klauzul militarnych traktatu wersalskiego (1919). 

a w kolejnym: 

Wehrmacht został utworzony w miejsce zawodowej Reichswehry i obejmował trzy rodzaje sił zbrojnych: Heer (wojska lądowe), Kriegsmarine (marynarka wojenna) i Luftwaffe (lotnictwo), z których każdy posiadał własny sztab generalny. Naczelnym dowódcą Wehrmachtu był Adolf Hitler.
 
Osobiście uważam, iż dla osoby choć trochę zainteresowanej historią II wojny światowej powinno być to oczywistością, a ci, którzy dotychczas myśleli błędnie mam nadzieję, że po tym krótkim wyjaśnieniu skorygują to i od dziś poprawnie będą używać powyższych terminów.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza